جزییات کنسرت گروه آلمانی «شیلر» در تهران/ چرا بلیتها گران شد؟
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۱۳۰۸
به گزارش خبرنگار مهر، کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه آلمانی «شیلر» با برگزاری یک نشست خبری در تالار وزارت کشور به تشریح جزییات تازهترین کنسرت این مجموعه بینالمللی در تهران پرداخت. اعضای گروه شیلر قرار است در کنسرت ایران که روزهای ۱۶ و ۱۷ در تالار وزارت کشور برگزار میشود، منتخبی از آثار برترشان را به همراه قطعات آلبوم جدیدشان با نام «صبح دم» (MORGENSTUND) به صورت اینسترومنتال اجرا کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کریستوفر فون دیلن در ابتدای این نشست رسانهای با ابراز خرسندی از حضور دوباره در ایران برای برگزاری کنسرت گروه «شیلر» بیان کرد: دو سال پیش بود که من به ایران آمده و کنسرتی را برگزار کردم و امروز بسیار خوشحالم که خارج از مرزهای کشور آلمان، میتوانم فضای متفاوتی را با مخاطبان ایرانی تجربه کنم. من سالهای زیادی است که در حوزه موسیقی فعالیت میکنم و در این راه در نقاط مختلف دنیا کنسرتهای متفاوتی را برگزار کردهام. امروز بسیار خوشحالم که نوع موسیقیای که به آن توجه و علاقه دارم این چنین توانسته در کشورهای مختلف مورد توجه شنوندگان موسیقی قرار گیرد.
وی ادامه داد: موسیقی که من میسازم در دنیای خودم رواج زیادی دارد، اما خوشحالکنندهتر این است که در ایران هم میتوانم مخاطبانی داشته باشم. این برای من یک هدیه ارزشمند است که از داشتن آن لذت میبرم. من بازهم در اینجا از مخاطبانم تشکر میکنم که همچنان در ایران من را حمایت میکنند. به همین جهت تصمیم داریم در دور تازه کنسرتها برنامههای جدیدی را پیش روی مخاطبان ایرانی قرار دهیم که امیدوارم از این برنامه هم رضایت داشته باشند.
فون دیلن درباره انتشار تازهترین آلبوم خود که با برخی از هنرمندان ایرانی کار کرده بود هم گفت: وقتی ما یک آلبوم جدید تولید میکنیم با کارهای سادهتری پیش رو هستیم که طبیعتاً در این آلبوم جدید نیز با چنین رویکردی مواجه شدیم اما اگر بخواهیم از همین هنرمندان در یک کنسرت استفاده کنیم، شرایط متفاوت و کمی سختتر میشود. به همین دلیل ما در این کنسرت شرایط استفاده از نوازندگان و هنرمندان ایرانی آلبوم جدید را نداشتیم و ترجیح دادیم با نوازندگان و هنرمندان خودمان کنسرت را برگزار کنیم. اما باید بگویم بسیار خوشحالم که در پروژه جدید با هنرمندان ایرانی کار کردیم و به سهم خود توانستیم هنرمندان ایرانی و موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.
سرپرست گروه شیلر درباره دلایل استقبال مخاطبان ایرانی از کنسرتهای این گروه تصریح کرد: من میتوانم این چنین تجزیه و تحلیل کنم که موسیقی من یک موسیقی احساساتی است که با مخاطب ایرانی میتواند ارتباط خوبی برقرار کند، اما بازهم باید بگویم که هنوز خودم نمیدانم چرا گروه ما توانسته این چنین با استقبال ایرانیها مواجه شود. به هر حال کنسرت پیش روی ایران یک کنسرت طولانی با فضایی جدید است که تاکنون بارها در کشورهای مختلف برگزار شده و فکر میکنم دربرگیرنده شرایط جدیدی برای مخاطبان باشد. ما در این کنسرت تلاش کردیم فضای کار به سمتی هدایت کنیم که هیجان و انرژی بیشتری را به مخاطب منتقل کند و امیدوارم در این کار موفق باشم. همان طور که گفتم برنامه خاصی برای مخاطبان ایرانی داریم چرا که مخاطبان خوب و وفاداری داریم و میخواهیم با این کار از آنها قدردانی کنم. من احساس نمیکنم که مخاطبانم کمتر شده چرا که شاهد حضور پرشور مخاطبانی هستم که در زمان برگزاری کنسرتهایم استقبال خوبی از کارهای ما انجام میدهند. آنچه مهم است بحث تغییر در تکنیک است که حالت گروه را تغییر داده است.
فون دیلن در بخش دیگری از این نشست خبری درباره موضوعات مالی و هزینهای حضور گروهش در ایران گفت: شاید عدهای بر این باور باشند که بلیت کنسرت من گران است اما آیا با این وضع من باید در خانه بمانم و کاری نکنم؟ من سعی کردم کاری را انجام دهم که در گسترهای به هم پیوستهریال حضوری فعال داشته باشم و در یک شرایط منطقی، گستره مخاطبان را افزایش دهم.
مصطفی کبیری تهیهکننده کنسرت نیز در این نشست خبری با اشاره به برخی انحصاراتی که در حوزه برگزاری کنسرت هنرمندان خارجی تصریح کرد: در این حوزه هیچ انحصاری وجود ندارد و من نمیتوانم درباره کاری که خودم انجام بدهم به موضوع انحصار تاکید کنم. به هر حال اجرای این شرایط بسیار سخت است و کمتر تولیدکننده و تهیهکنندهای حاضر میشود تا در این حوزه ورود کند.
وی درباره قیمت بالای کنسرت هم گفت: همه ما در جریان هستیم که سال ۹۶ یورو قیمت پایینی داشت و ما هم بر اساس همان قیمت به موضوع قیمت گذاری کنسرتها پرداختیم که طبیعتاً ارزانتر از امسال بود. اما امسال قیمت یورو افزایش زیادی داشته و ما هم مجبور شدیم قیمتها را افزایش دهیم که اتفاقاً نسبت به دورههای گذشته آنچنان رقم بالایی نبوده است. البته درباره میزان قرارداد مالی که با گروه بسته شده به دلیل قوانینی که در این حوزه وجود دارد نمیتوانیم اشارهای داشته باشیم، مگر اینکه با توافق طرفین صورت پذیرد. این موضوع یک عرف در میان تهیهکنندگان و کمپانیهای خارجی است که در تمام دنیا وجود دارد.
گروه آلمانی شیلر بهسرپرستی کریستوفر فون دیلن که سال ۹۶، میزبان حدود ۲۴هزار مخاطب در ایران بود، آبان امسال با اجرای قطعات آلبوم جدید «صبح دم» در تالار وزارت کشور دو شب روی صحنه خواهد رفت. این گروه موسیقی قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ آبان سال جاری در سالن وزارت کشور تهران با اجرای منتخبی از قطعات مطرح و آلبوم جدید خود به روی صحنه برود و در ادامه برگزاری تور کنسرت اروپا، تازهترین کنسرت خود را در ایران برگزار کند.
کریستوفر فون دیلن که پس از اجرای پنج شب کنسرت در تهران، قطعه «برلین-تهران» را ساخت و این اثر را برای نخستینبار در اسفند ماه سال ۹۶ طی سه شب در ایران اجرا کرد، اوایل امسال تازهترین آلبوم گروه بینالمللی شیلر با نام «صبح دم» (MORGENSTUND) را در همکاری با هنرمندان ایرانی منتشر کرد.
کنسرت گروه «شیلر» روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در سالن اصلی وزارت کشور به تهیهکنندگی «ریتم نو» برگزار میشود.
کد خبر 4764004 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: گروه موسیقی شیلر نشست رسانه ای کنسرت موسیقی تالار وزارت کشور تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی فیلم کوتاه سریال ایرانی موسیقی کلاسیک پوستر سینمای مستند سازمان سینمایی کارگردان سینما بازیگر سینما جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/