او حسین علیزاده است
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۶۳۳۲
«موسیقی شغل ما نیست، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرده. حتی قبل از انقلاب که در شرایط تنگنا قرار گرفتم، عبور از آن فقط شجاعت میخواست... موسیقی، واکنش انسان به شرایط زندگی شاد یا غمناک او بوده است.»
به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا،عصر ایران نوشت: «اول شهریورماه زادروز نوازنده چیرهدست تار و آهنگسازی یگانه به اسم استاد حسین علیزاده است؛ موزیسینی که به شهادت تاریخ یکی از بزرگترین اساتید موسیقی این مرز و بوم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فقط یک آلبوم از آثار او برای ماندگارماندن نامش در تاریخ موسیقی ایران کفایت میکند. حال در نظر داشته باشید که او چندین آلبوم و قطعه جاودانه به این کاروان اضافه کرده است. آلبومهایی چون حصار، نینوا، نوروز، ترکمن، شورانگیز، آوای مهر، فریاد، ساز خاموش و ... یا موسیقی فیلمهایی چون دلشدگان، گبه، لاکپشتها هم پرواز میکنند، نیوهمانگ و ... .
حسین علیزاده چند سال پیش در پاسخ به نقش موسیقی در زندگی شخصی و اهمیت آن در جامعه گفت: موسیقی شغل ما نیست، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرده. حتی قبل از انقلاب که در شرایط تنگنا قرار گرفتم، عبور از آن فقط شجاعت میخواست... موسیقی، واکنش انسان به شرایط زندگی شاد یا غمناک او بوده است.
حسین علیزاده سال ۱۳۳۰ در منطقه سیدنصرالدین بازار تهران از پدری اهل ارومیه و مادری اهل تهران متولد شد. پس از تحصیل در هنرستان موسیقی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و همزمان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت.
پس از راهیابی به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر اساتیدی چون حبیبالله صالحی، محمود کریمی، علیاکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلیخان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبداللهخان دوامی نکتههای نوازندگی تار و سهتار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت.
علیزاده در سال ۱۳۴۷ عضو ارکستر رودکی شد. او با عضویت در کانون چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانهای در موسیقی ایران به نام مجموعه آلبومهای چاووش اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقیدانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت.
پس از تعطیلی و توقف موسسه چاووش، علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در سالهای میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را بازسازی کرد که حاصل آن کنسرت شورانگیز با صدای شهرام ناظری، صدیق تعریف و بیژن کامکار در تالار وحدت بود. این کنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام انتشار عمومی یافت.
حسین علیزاده از سالهای پایانی دهه ۷۰ همکاری خود را با محمدرضا شجریان و کیهان کلهر و همایون شجریان آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرتهای مختلف در اروپا و آمریکا و کنسرت همنوا با بم در تهران بود. حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبومهای فریاد، همنوا با بم، داد و بیداد، زمستان و نوا است.
علیزاده در سال ۸۳ با ژیوان گاسپاریان همکاری مشترکی داشت که حاصل آن کنسرتی در کاخ نیاوران بود که بعدها این کنسرت در قالب آلبومی به نام «به تماشای آبهای سپید» انتشار عمومی یافت و تا مرحله نهایی جایزه گرمی برای بخش موسیقی جهانی پیش رفت.
حسین علیزاده در کمک به ساخت سازهای تازه تجربههای موفقی داشت که از آن میان میتوان به ابداع سازهای سلانه و شورانگیز اشاره کرد که هماینک نیز در کنسرتهایش از آن بهره میگیرد.
حسین علیزاده یک میراث فرهنگی و هنری زنده است که در هر موقعیت و هر زمان و مکانی همواره موسیقی ایران را به پلهای بالاتر سوق داده است. تنش سلامت و سرش خوش!
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: حسین علیزاده حسین علیزاده موسیقی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایران اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
به نظر میرسد تعداد ۵ کنسرت در تهران که قرار بود در سالنهای اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه بینالمللی برگزار شوند، به علت برگزاری رویداد «ایران اکسپو» در مجموعه نمایشگاه بینالمللی لغو شدند، اگرچه که شاید بهتر بود پیش از برگزاری این رویداد تهمیدات لازم سنجیده میشد!
به گزارش ایسنا، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذیصلاح دستور لغو کنسرتهای موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کردهاند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرتها به تاریخ دیگری موکول شده است.
کنسرتهایی که لغو شدهاند شامل کنسرتهای مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سهشنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت میشوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیتفروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو میشود یا خیر!
زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر میشود، شاید اولین مقولهای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام میکند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامهریزی و هزینه میکنند. گاه این برنامهریزیها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را میطلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیتها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.
با این وجود بارها شاهد بودهایم که کنسرتهای موسیقی پس از بلیتفروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بودهاند، لغو شدهاند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.
برگزاری «ایراناکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!
اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیتفروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیتفروشی میکند؟!
انتهای پیام